Tandvleesonsteking

Tandvleesontsteking
Tandvleesontsteking (gingivitis) wordt veroorzaakt door tandplak en tandsteen. Als tandplak langere tijd blijft zitten kan het tot ontsteking van het tandvlees leiden. Tandsteen ontstaat wanneer tandplak langer blijft zitten en onder invloed van speeksel verkalk. Het tandsteen is zo hard dan het niet meer kan worden weggepoetst en het professioneel dient te worden verwijderd.

Als tandvleesontsteking niet wordt behandeld kan de ontsteking doorzetten naar het kaakbot rondom de tanden en kiezen. Het tandvlees en kaakbot trekt terug rondom de tanden en kiezen. Ontstaat er een pocket tussen het tandvlees en de tanden/kiezen, dit is weer een plek waar tandplaque ontstaat en de ontsteking zich nog verder kan uitbreiden. Deze afbraak van vezels en kaakbot wordt parodontitis genoemd.

Kenmerken
Parodontitis ontwikkeld zich meestal pijnloos, hierdoor blijft parodontitis vaak lang onopgemerkt. Kenmerken zijn: roodheid, bloeden en terugtrekken van het tandvlees. Ook een vieze smaak of slechte adem kan duiden op parodontitis. Tijdens de periodieke controle wordt op deze aspecten gelet door middel van een tandvleesmeting (DPSI).

Gevolgen
Door het terugtrekken van het tandvlees en kaakbot komen de tandhalzen bloot te liggen. Dit kan een lelijk gezicht geven, maar ook gevoeligheid bij koude, warmte en poetsen. Als het kaakbot verder terugtrekt zullen tanden en kiezen steun verliezen waardoor deze los komen te staan en zelfs kunnen uitvallen. Tevens is er door recentelijk onderzoek een relatie aangetoond tussen diverse ziektes en parodontitis. Dit is bijvoorbeeld een verhoogd risico op hart en vaatziekte, verhoogde kans op vroeggeboorte en slecht reguleerbare suikerziekte.

Behandeling
De behandeling van parodontitis begint met een uitgebreide meting van het tandvlees. Hierdoor kan een persoonlijk behandelplan en begroting worden gemaakt. Aan de hand van de meting zal door de mondzorgkundige in 2 of 4 sessies onder verdoving een uitgebreide gebitsreiniging worden uitgevoerd. Tevens krijgt u tips hoe u zelf het beste uw tandvlees kan onderhouden. Na 3 maanden zal er een evaluatiemeting plaatsvinden, hier worden de resultaten van de behandeling en een eventueel vervolgtraject met u besproken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam